loading...

نرم افزار مالی و حسابداری

همه چیز درباره بهترین نرم افزارهای حسابداری و مالی

بازدید : 298
يکشنبه 30 آذر 1399 زمان : 12:09

هر روز که می گذرد بازار بورس داغ و داغ خیس می‌گردد و کلام ها درباره ی خرید نرم افزار مالی و حسابداری آن بیشتر شنیده می‌شوند. این ایام هر اهل ایران یک فعال بورسی به حساب آورده می شود و ما یحتاج میباشد که علم کافی دراین مورد وجود داشته باشد. عمل درین بازار داغ مستلزم این میباشد که همگی با مفاهیم شالوده و اصلی این قضیه شناخت کافی داشته باشند. در مقاله ها گذشته در خصوص موضوعاتی مثل اسناد بهادار و دستمزد صاحبان سهام سخن کردیم، البته موردنیاز دانستیم در باب سهام توضیحات جامعی ارائه دهیم تا با این مورد شناخت کافی داشته باشید.

تا انتها این نوشته‌ی علمی علاوه بر اینکه به تمجید سهام می‌پردازیم گونه های سهام را معرفی میکنیم و در زمینه‌ی هر یک توضیحات کافی ارائه می‌کنیم.

اشخاصی که سهام موسسه ها سهامی را میخرند، مانند صاحب یک کمپانی عادی در تعهدات، منافع و ضررهای آن کمپانی سهیم میشوند.

ولی خرید بخشی از سهام یک کمپانی سهامی نمی تواند سبب خواهد شد که خریدار سهام ادعایی در امر بودجه های آن کمپانی داشته باشد، البته می‌تواند داعیه نماید که به اندازه سهام خریداری کرده حق و حقوقی از کمپانی سهامی متبوع دارااست.

داشتن حق و دستمزد به‌این مفهوم میباشد که دارای سهام یک کمپانی سهامی قادر است از منافع کمپانی منفعت چیره شود، در مجمع همگانی صاحبان سهام رای دهد و در‌حالتی که که کمپانی منحل خواهد شد در بودجه آن سهم دار میباشد.

گونه های سهام را میشناسید؟

همانگونه که در نوشته‌ی‌علمی ورقه ها بهادار نیز توضیح دادیم، سهام در سراسر جهان صرفا 2 نوع داراست که در مرزو بوم ما فقط یک گزینه آن به مردم عرضه می‌شود و در بورس تهران شما فقط میتوانید سهام معمولی خریداری نمائید ولی در دروس آکادمیک کالج های کشور‌ایران (در حرفه های مدیر و حسابداری) در خصوص هر 2 نوع آن درس دادن شکل میگیرد.

سهام معمولی

سهام ممتاز

ولی سهام ایمیل مارکتینگ از جنبه های گوناگون تقسیم بندی های گوناگونی داراست که درپی به آنها نیز می‌پردازیم، ولی مهم ترین دسته بندی گونه های سهام همین تقسیم بندی میباشد. تقسیم بندی سهام به دو سهام معمولی و ممتاز در واقع دسته بندی کردن سهام از لحاظ حقوقی میباشد که مالک سهم نسبت به سهم خویش از کمپانی سهامی دارااست. متوجه نشدید؟ بیشتر توضیح میدهیم.

سهام معمولی چه چیزی است؟

وقتی که شما سهام معمولی (Common Shares) یک کمپانی را خریداری می‌کنید، به‌این معنا میباشد که با قانون ها سهام معمولی نسبت به کمپانی سهامی دارنده حقوقی می باشید. طبق مقررات سهام معمولی، شما صاحب و مالک بخشی از مالکیت کمپانی می باشید و به واحد سنجش سهمی که از کمپانی دارید در فایده و خسارت آن سهیم خواهید بود.

موسسات سهامی با استعمال از فروش سهام معمولی می‌توانند تامین سرمایه نمایند. به‌این سرمایه، سرمایه سهمی گفته میشود. اما در اساسنامه هر کمپانی سهامی معمولا واحد سنجش مجازی برای فروش سهام و کسب سرمایه معین میشود و هیچ شرکتی نمی تواند بیشتر از مقدار مجاز رقم خورده سهام بفروشد و سرمایه جذب نماید، مگراینکه رویکرد رسمی آن را طی کرد‌ه باشد.

سهام ممتاز چه است؟

سهام ممتاز که در گویش انگلیسی با تیتر Preferred Shares تعریف میشود، نوع دوم سهام میباشد که همان طور که توضیح دادیم در مرزوبوم ما عرضه نمی‌شود.

این سهام برخی از خصوصیت های سهام معمولی را داراست و در بعضی خصوصیات با سهام معمولی گوناگون میباشد. مهم ترین گرفتن اینماد برای سایت مسائلی که راجع به سهام ممتاز نسبت به سهام معمولی تفاوت داراست، مرتبط با وقتی میباشد که کمپانی سهامی منحل خواهد شد.

خصوصیت های سهام ممتاز – تفاوت سهام ممتاز و سهام معمولی چه است؟

طبق ضابطه، درصورتی که که یک کمپانی سهامی منحل خواهد شد و قرار باشد بودجه های باقی مانده کمپانی دربین صاحبان سهام توزیع خواهد شد، تقدم توزیع حق و حقوق و دستمزد با دارندگان سهام ممتاز میباشد.

اما این توضیحات کاربردی در کشور ایران ندارد، ولی داشتن داده ها راجع به آن خالی از لطف وجود ندارد.

علاوه بر امتیاز بالا، فایده ممتاز امتیازات دیگری هم داراست. یک گزینه دیگر این میباشد که صاحبان سهام ممتاز در اخذ بهره نیز حق تقدم دارا‌هستند؛ بدین معنا که نخست می بایست منفعت امسال و سالهای قبلی دارندگان سهام ممتاز پرداخت خواهد شد و بعد از آن فایده دارندگان سهام معمولی تقسیم می‌شود. ولی سهام ممتاز در برخی موردها امکان تبدیل شدن به سهام معمولی را هم دارااست.

منفعت سهام ممتاز به صورت اثبات پرداخت میشود و درصورتی که که کمپانی مدتی نتواند منفعت ممتاز را پرداخت نماید، این فایده انباشته میگردد و در سال های بعدی پرداخت گردد.

اما سهام ممتاز تفاوت های دیگری هم با سهام معمولی دارااست که ممکن میباشد از معایب آن به شمار رود. به عنوان مثال در بخش اعظمی از موردها دارای سهام ممتاز حق رای ندارد، ولی در‌صورتی‌که که منفعت سهام ایشان پرداخت نشده باشد ممکن میباشد دارنده حق رای نیز باشد.

برگه سهم چه چیزی است؟

هر فردی که سهامی از یک کمپانی سهامی خریداری می نماید، کاغذ ای اخذ می نماید که نشان دهنده مالکیت وی بر مقدار مشخصی از سهام میباشد. این صفحه سندی قابل خرید و فروش و دارنده بها میباشد. صفحه یا این که ورقه سهام دربرگیرنده اطلاعاتی همانند اسم کمپانی، شماره تثبیت کمپانی، اسم و ویژگی ها صاحب و مالک سهام و مبلغ اسمی سهام خریداری شده‌است.

گونه های سهام از دید صورت

تقسیم بندی دیگر سهام از دید صورت سهم میباشد. سهم از نگاه صورت به دو دسته تقسیم میگردد:

سهام با اسم: سهام با اسم به سهامی گفته می گردد که اسم صاحب آن در شیت سهام یا این که به عبارتی شیت سهام نقل شده و در محل کار سهام کمپانی نیز تثبیت شده‌است. در‌این‌صورت کمپانی از نام‌و‌نشان مالک سهام مطلع خواهد بود. این سهام فقط به اسم مالک آن میباشد و برای انتقال آن به فرد دیگر بایستی تشریفات رسمی طی خواهد شد.

سهام بی اسم: در مقابل آن سهام بی اسم جای دارد که درین سبک سهام، اسم و اطلاعاتی از مالک سهام در صفحه یا این که در دفتر کار سهام کمپانی تثبیت نشده میباشد. مالکیت این سهام به اسم فرد خاصی وجود ندارد و هرکس که حمل کننده آن باشد صاحب آن نیز است. براین اساس این نوع سهام یک گواهی تجاری میباشد که تابع مقررات ورقه ها مالی در وجه حمل کننده میباشد.

گونه های سهام از دید ماهیت

در آخر بد وجود ندارد به یک نوع دیگر در دسته بندی گونه های سهام اشاره کنیم. در‌این نوع طبقه بندی سهام به دو دسته سهام نقدی و غیر نقدی تقسیم می‌شود.

سفارش می‌کنیم نوشته‌علمی شکل جریان وجوه انتقاد که از شایسته ترین مقاله‌ها حسابداری در خبرنامه سپیدارسیستم به حساب آورده می شود را نیز از دست ندهید.

بیشتر بخوانید :

رمز پویا بانک صادرات

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : -1

درباره ما
آمار سایت
  • کل مطالب : 22
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 3
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 0
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 12
  • بازدید سال : 674
  • بازدید کلی : 5075
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی